Bananer är inte bara goda och utmärkta att använda i smoothies för att göra dem krämigt goda, de är även väldigt nyttiga.

Släng inte gamla bananer som blivit mörka. Skär upp dem och stoppa dem i frysen och använd sedan för att göra en smaskig smoothie. Du vet väl att bananer som blivit bruna är sötare i smaken och det är absolut inget fel på dem (såvida de inte börjat mögla eller luktar konstigt).

Några anledningar till att använda bananer i kosten

Bananer är fria från fett, kolesterol och salt. De innehåller dessutom massor av vitaminer och mineraler. En del av det du kan hitta i en banan är kalium, magnesium, kostfibrer, vitamin C och A för att nämna några.

Kalium har en kärlutvidgande effekt och bananer finns det massor av detta ämne. Visst är det bra?

Enligt en studie gjord vid Imperial College of London visade på att barn löpte 34 procent mindre risk att drabbas av astma ifall de åt en banan om dagen.

Tryptofan är en en aminosyra som finns i bananer. Studier har visat att tryptofan stimulerar minnet samt förbättrar humöret.

Visste du att banan är perfekt att använda när du bakar eller lagar t ex pannkakor istället för att använda ägg?

Bananer kan normalisera tarmrörelserna i din kropp så att den fungerar bättre. Har du diarré kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåerna i tarmen.

Bananer innehåller höga nivåer vitamin B6, som tros kunna bidra till att lindra klassiska PMS-symptom som till exempel humörsvängningar.

Näringsvärde 100g banan:

Energi (kcal): 95
Energi (KJ): 396
Kolhydrater (g): 21,3
Fett (g): 0,1
Protein (g): 1,13
Fibrer (g): 1,4
Sockerarter (g): 18,1
Summa mättade fettsyror (g): 0,03
Summa enkelomättade fettsyror (g): 0,01
Summa fleromättade fettsyror (g): 0,01
Vitamin D (µg): 0
Vitamin C (mg): 9
Vitamin B6 (mg): 0,31
Folat (µg): 14
Järn (mg): 0
Salt (g): 0
Kalium (mg): 330
Magnesium (mg): 27

Källa: Livsmedelsdatabasen (Livsmedelsverket)

Mer information om bananer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Banan

https://friskare.info/det-visste-du-inte-om-bananer-50-fakta-om-bananer/