Gröna smoothies är nyttiga för dig och din kropp och med lite fantasi och finnes så kan du göra dem riktigt välsmakliga och goda. För vem skulle vilja dricka enbart mixad morotsblast med enbart vatten? Använd gärna goda frukter och annat som kan hjälpa till att förhöja smaken. Ett tips är att prova nya kombinationer av ingredienser. Anpassa sedan din smoothie utifrån resultatet om den inte smakade så bra som du tänkte dig. Är den för trög, tillsätt då mer vätska. Är den för bitter? Lägg till mer sötma och frukter. Banan är riktigt bra på att dölja konstiga smaker och neutralisera dom.

Varför ska man dricka gröna smoothies?

Varför ska man då egentligen dricka gröna smoothies då och då när det finns så goda och fruktiga varianter? Det är en bra fråga. Det korta svaret är att det är nyttigt för dig och din kropp. De gröna växterna innehåller mycket som din kropp mår bra av och behöver.

Allt det gröna nyttiga som man kan i sin smoothie så som till exempel grönkål, spenat, avokado, gurka med flera hjälper till att rena kroppen på slaggprodukter och gifter vi får i oss dagligen. Dels genom det höga fiberinnehållet och att de är fulla av klorfyll.

Det höga innehållet av fibrer i gröna smoothies hjälper till att hålla födan i tarmen i rörelse. De gröna växterna är också fulla av enzymer som också hjälper till att få bättre matsmältning och näringsupptag. Genom att mixa ner t ex spenat så får du lättare i dig en större mängd än om du hade behövt sitta och tugga alla blad.

Mängden antioxidanter är hög i en grön smoothie. Antioxidanter sägs skydda kroppen från sjukdomar och illamående.

Gröna smoothies innehåller i regel mycket fibrer, nästan inget fett och hjälper din kropp att balansera sockernivån. Det är vanligt att man går ner i vikt och lyckas hålla sin vikt om man fortsätter med gröna smoothies dagligen.

Det kan vara bra att ta en grön smoothie varje morgon istället för att äta din frukostmacka. Det kommer ge dig bättre energi, göra dig piggare och att du blir mer alert. Gröna smoothies är ofta rikliga på B-vitamin och kalium vilket dina nerver och din hjärna uppskattar och behöver.

Vad kan man ha i en grön smoothie?

Listan för vad man kan ha i en grön smoothie kan göras nästintill oändlig, men här kommer förslag på hur du ska få din smoothie grön.

Blad –Babyspenat, frusen spenat, grönsallad, ruccola, bok choy, endiver, grönkål, mangold,
Blast – Blast från rädisor, morötter och rödbetor
Ogräs – Ogräs som nässla, kirskål, klöver, maskrosblad, vitmålla
Örter – Färska örter så som basilika, salvia, koriander, timjan, oregano, körvel, gräslök, rosmarin, persilja, citronmeliss och dill
Kål – Broccoli, brysselkål, salladskål, savoykål, spetskål, blomkål
Övriga – Alger, spirulina, sockerärtor, frusna ärtor, haricot verts, sparris, grön paprika, purjolök, gröna squash, avokado, groddar, gurka och selleri

Mer om gröna smoothies

Här kommer några videos om gröna smoothies.

Våga starta dagen med en grön härlig smoothie nu. Enjoy.