Lingon (Vaccinium vitis-idaea) är ett nyttigt bär som passar att använda i din kost och även i juice och smoothies. Det brukar kallas ett superbär för dess fina nyttiga egenskaper.

Visste du att…

Lingon, är fyllda av antioxidanter liksom dess släktingar tranbär och blåbär. Dess flavonoider hjälper till att skydda kroppen. Antioxidanter hjälper till att skapa ett skydd mot sjukdomar.

Lingon är inflammationshämmande och hjälper till att minska inflammationer i kroppen. Bäret är också bra att konsumera vid urinvägsproblem precis som tranbär.

Lingon har potential enligt studier att behandla diabetes typ 2 och fetma.

En god munhälsa är att ha och lingonets inflammationshämmande egenskaper förbättrar din munhälsa.

Näringsinnehåll (100g)

MAKRONUTRIENTER
Kalorier 57 kcal
Proteiner 0,7 g
Kolhydrater 13,5 g
varav Fibrer 2,5 g
varav Sockerarter 8,7 g
Fett 0,5 g
varav Mättat 0 g
varav Enkelomättat 0,1 g
varav Fleromättat 0,3 g
Aska 0,3 g
Vatten 85 g
Avfall 6 g

VITAMINER
Vitamin A 0,7 µg
ß-Karoten 8 µg
Vitamin E 1,6 mg
Vitamin K 8 µg
Vitamin B1 (tiamin) 0,05 mg
Vitamin B2 (riboflavin) 0,04 mg
Vitamin B3 (niacin) 0,42 mg
Vitamin B6 0,01 mg
Vitamin B9 (folat) 24,5 µg
Vitamin C 7,9 mg

MINERALER
Fosfor 16 mg
Jod 0,2 µg
Järn 0,4 mg
Kalcium 16 mg
Kalium 87 mg
Magnesium 9 mg
Natrium 1 mg
Selen 0 µg
Zink 0,2 mg

Källa: Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04

 

Lingonsmoothie med sting

Ingredienser
1 banan
2 dl lingon (gärna frysta)
1 dl soygurt eller annan växtbaserad yoghurt
1 dl växtbaserad mjölk
2 tsk riven ingefära
Agavesirap (valfritt)

Tillagning
Börja med att ha i soygurt och mjölken i din mixer. Fyll på med lingon, banan och ingefära. Mixa och smaka av. Vill du ha din smoothie sötare kan du ha i agavesirap och mixa en liten stund till. Servera i glas.